amir

سایت من سایت علمی تفریحی و....است.اگه درخواست چیزی را دارید به من اطلاع بدید.

پیام های کوتاه
طبقه بندی موضوعی
نویسندگان
پیوندهای روزانه

شهری که جن ها ان را ساخته اند

پنجشنبه, ۱۵ بهمن ۱۳۹۴، ۰۶:۴۱ ب.ظ

شهری که جن ها آنرا ساخته اند

 

شهر باستانی‌ پترا برای‌ بناهای‌ باشکوهش‌ که‌ دردل‌ صخره‌ها تراشیده‌ شده‌اند، شهرت‌ بسیار دارد.به‌ گفته‌ باستان‌ شناسان‌ این‌ سر در جریان‌ یک‌ زلزله‌در قرن‌ چهارم‌ قبل‌ از میلاد از پیکر اصلی‌ مجسمه‌جدا شده‌ است‌.

 

قصرالبنت‌ در شهر پترا از مکان‌هایی‌ است‌ که‌ به‌عقیده‌ محلی‌ها، ساخته‌ دست‌ بشر نیست‌; بلکه‌ به گزارش پارس ناز موجودات‌ فرا زمینی‌ در ساخت‌ این‌ قصر سنگی‌دست‌ داشته‌اند و حتی‌ بسیار معتقدند سالیان‌ سال‌افراد فرا زمینی‌ در این‌ قصر زندگی‌ می‌کردند وبدون‌ جا گذاشتن‌ اثری‌ از خود آنجا را ترک‌ کرده ‌و از زمین‌ رفته‌اند.

 

در آنجا زمانی‌ که‌ با محلی‌ها به‌صحبت‌ می‌نشینی‌، همه‌ شان‌ از «اجنه‌ها» صحبت‌به‌ میان‌ می‌آورند. آنها می‌گویند شب‌ها، این‌ منطقه‌ پر از اجنه‌است‌ و ما صدای‌ آنان‌ را می‌شنویم‌، همین‌ امرباعث‌ شده‌ که‌ توریست‌ها در شب‌ برای‌ دیدن‌ به‌آنجا نمی‌روند.

 

همچنین‌ شایعه‌ وجود اجنه‌ در پترا شهری‌ که‌ به‌ شهر «اجنه‌» نام‌ گذاری‌ شده‌، باعث‌گردیده‌ است‌ که‌ توریست‌ها به‌ صورت‌ دسته‌جمعی‌ به‌ دیدن‌ آن‌ منطقه‌ بروند، حتی‌ محلی‌ها هم‌ برای‌ ورود به‌ منطقه‌ سنگی‌ پترا می‌ترسند، ازاین‌ رو به‌ صورت‌ دسته‌ جمعی‌ از شهر اجنه‌ دیدن‌می‌کنند. باستان‌ شناسانی‌ که‌ به‌ این‌ منطقه‌ برای‌ کاوش‌ وتحقیق‌ رفته‌اند، سر و صداهای‌ عجیب‌ در این‌منطقه‌ را تاییدکرده‌اند

 

آورده اند که ان زمان که حضرت موسی از صحرای بی اب و علف » اراباح» در جنوب غربی اردن می گذشت از گرمای سوزان خورشید و روزهای متوالی پیاده راه پیمودن از پای در امده و تشنگی بر او غلبه کرد .موسی به هر سوی از بیابان سوزان چشم می انداخت تا شاید نشانی از اب بیابد و سایه بانی برای استراحت بجوید که…

 

ناگه از دور تخته سنگ عظیم گنبدی شکلی را دید که به رنگ سفید بود و در زیر تابش انوار افتاب به سان الماس می درخشید . موسی (ع) به ان سو رفت و چون به پای صخره سفید رسید با عصایی که به دست داشت بر پیکر سنگ کوفت . در ان لحظه سنگ شکاف پیدا کرد و اب زلال از دل ان به بیرون جریان یافت . موسی از ان اب گوارا نوشید و چون چندی در سایه تخته سنگ ارمید و جانی دوباره یافت و در پی ماموریت الهی خویش روان شد .

 

 

اما ان اب از جریان باز نایستاد و همچنان جوشید و جاری شد تا چشمه امید دیگران باشد و دلیلی برای به وجود امدن تمدنی شگفت انگیز * موسوم به تمدن «پترا » در همان صحرا که بعدها به « وادی موسی » شهرت یافت و چشمه اش با سادگی بسیار و جذابیتی روحانی زیارتگاه معتقدان و زایران شد .

با گذشتن از کنار این چشمه و پیشروی در وادی موسی است که میتوان قدم به خطه ای نهاد که از دیدنی ترین جاهای خاور میانه و یکی از شگفت انگیز ترین اثار به جای مانده از تمدنهای باستانی است ; تمدنی به نام «پترا » .

 

جاده ای که به منطقه پترا ختم می شود از میان یک بیابان خشک و بی اب وعلف می گذرد . این بیابان در روزگار باستان پوششی از درختان بلوط داشته و سر تا سر ان جنگل بلوط بوده است .

راه دسترسی به پترا یک دره سنگی عمیق است ; دره ای تنگ و باریک به طول تقریبی ۳۰۰۰متر و عمق ۱۰۰ متر که پهنای ان در بیشتر نقاط از ۳ متر تجاوز نمی کند ! دره ای بس کم نور و هراس انگیز با پیچهای ناگهانی و تند

 

با گذشتن از پیچ و خمهای این گذر گاه سر به فلک کشیده که خود از عجایب طبیعت است به نا گاه نمایی از یک کوهستان خاموش در برابر دیدگان ظاهر می شود .به گزارش پارسناز از شیب کوهستان که سرازیر شویم خود را محوطه ای شبیه به کره ماه می بینیم . برهوت … با شکوه… با گستره ای پهناور و پر از برامدگیها و برجستگیها و ماسه و سنگهای زرد و کمرنگ .

 

 

همچنان که پیش می رویم * سنگهای زرد و سفید به تدریج جای خود را به ماسه سنگهای سرخ رنگ می دهند . رنگ اصلی بیشتر سنگهای این منطقه به رنگ سرخ است . سرانجام به فرو رفتگی عظیمی می رسیم به گزارش پارسناز پیرامون ان را کوههای سنگی و صخره های بزرگ احاطه کرده اند . به هر سو که بنگریم منظره ای از سنگهای شیار خورده و حفره های کوچک و بزرگ در دل صخره ها می بینیم .

اما شگفت اور تر از همه قصر ها و معبد های با شکوهی است که معماران باستانی بر سطح صخره ها و در دل کوهها پدید اورده اند .اینجا پترا است ; نامی از کلمه یونانی » پترس» به معنی » سنگ » بر گرفته شده است .روزی پترا محل سکونت و مرکز تمدن مردمی بود که برای خود در میان صخر ه های کوهستان یک » غار شهر » عجیب و شکو ه مند ساخته و نوعی » غار نشینی شهری » پیشه کرده بودند.

 

خانه های این شهر مجلل سنگی را معمارها و سنگتراشهای دوره باستان در دل سنگهای زیبا صورتی رنگ به قدری استادانه و هنرمندانه دید اورده بودند که حتی امروزه پس از سپری شدن بیش از ۲۰۰۰سال از ساخته شدن انها همچنان چشم اندازی با شکوه و خیره کننده دارند . بی شک منظره ای گیرا تر از پترا نیست . هر یک از اطاق ها و سر ستونها * در ترکیب رنگهای قرمز و سیاه و سفید و زرد یک اثر هنر کامل است.

پترا با مساحت ۴۵ کیلو متر مربع * بیش از ۵۰۰ اثر بزرگ تاریخی در خود دارد که با دست هنرمند بشر و توسط معمارهای باستانی که حجار هم بوده و ابزارهای بسیار ساده و ابتدایی داشتند ساخته شده است . اینجا و در میان این اثار بی مانند همه چیز از تاریخ حکایت می کند ; تاریخی ترکیب یافته از واقعیتها و افسانه ها .بومیان محل و بادیه نشینان » وادی موسی » معتقدند که پترا محل دفن خزانه طلا و جواهر » فرعونهای مصر» است و این قصرها را فراعنه در دل صخره و سنگ پدید اورده اند تا گنجهای بی حساب خود را در ان جای دهند .

 

بادیه نشینان وادی پترا به طمع گنج بارها اسلحه های خود را به سوی این قصرها سنگی نشانه رفته و شلیک کرده اند به امید انکه کوه شکاف بردارد و طلا های فراعنه از ان فرو ریزد . دیوارهای سنگی پترا پر است از اثار این شلیکها .

 

اما تاریخ چه میگوید ؟ سازندگان این اثار شکوهمند چه کسانی بوده اند ؟ چگونه پترا چنین شوکت وابادانی یافت ؟ و… چه شد که شهری به این زیبایی و عظمت چنین ویران و متروک شد ؟

 

برای ۶۰۰ سال فکر میکردند این شهر در میان بیابان اردن گم شده، مانند قاره گمشده آتلانتیس ….یک مکتشف سوئیسی که تصمیم گرفته بود آنرا پیدا کند، از جاده ای باریک، از میان کوههای سنگی کویر سفر کرد.تصور کنید هیجان را وقتی برای اولین بار به پترا رسید و این منظره را در قرن نوزدهم مشاهده کرد!

معبد پترا یک پرستشگاه به سبک یونانی -HELLENIC با ارتفاع ۴۲ متر است که آنرا گنجینه نیز می نامند.این معبد در میان ساختمانهای مجلل و با شکوه در پترا که همگی آنها در سنگ تراشیده شده اند، بی همتاست.

۹۴/۱۱/۱۵ موافقین ۱ مخالفین ۰
amir anari

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی