amir

سایت من سایت علمی تفریحی و....است.اگه درخواست چیزی را دارید به من اطلاع بدید.

پیام های کوتاه
طبقه بندی موضوعی
نویسندگان
پیوندهای روزانه

جوشقان مرکزی

جمعه, ۷ اسفند ۱۳۹۴، ۰۳:۲۰ ب.ظ

جوشقان استرک، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان کاشان در استان اصفهان ایران است.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     

جوشقان استرک

 اطلاعات کلی

کشور  ایران
استان اصفهان
شهرستان کاشان
بخش بخش مرکزی
دهستان کوهپایه
 
مردم
جمعیت ۱٬۹۵۲ نفر

 

 

 

 

جمعیت

این روستا در دهستان کوهپایه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱٬۹۵۲ نفر (۵۲۳خانوار) بوده‌است.

موقعیت جغرافیایی

روستای جوشقان در 22 کیلومتری شمال کاشان در کنار جاده کاشان ، مشهد اردهال و در ناحیه نیمه بیابانی ( کوهپایه ) واقع شده و دارای آب و هوای گرم و خشک ( معتدل) سطح ارتفاع از دریا و درجه حرارت در تابستان بین 25تا 30 و در زمستان بین 0 تا 30 درجه متغیر است .

موقعیت تاریخی

1- زیارت گاه و مرقد مطهر فرزند حضرت علی ابن ابیطالب (ع)و جعفر بن ابیطالب که این فرزندان به روستای جوشقان تشریف آورده اند و به شهادت رسیدند و برای این دو عزیز زیارتگاه و کتبه بارگاه زیبایی ساخته شده است و این محل زیارت گاه عاشقان ولایت در شهرستان کاشان و روستاهای اطراف می باشد .

2- زیارت دختر منسوب به حضرت ابوالفضل (ع) 3- زیارت ابن بابویه 4- یخچال قدیمی که محلی برای استفاده یخ روستاهای اطراف نیز بوده است .

وجه تسمیه

در لغت نامه دهخدا صفحه 156 جوشقان به صورت زیر آمده است :

جوشقان قصبه جز دهستان حومه بخش مرکزی شهرستان کاشان دارای 2900 سکنه ، آب آن از چشمه و محصول عمده آن غلات – پنبه – انار- انجیر و میوه جات دیگر و شغل اهالی زراعت و گله داری و صنایع دستی زنان قالی بافی است از راه فرعی به کاشان از طریق راوند و دبستان دارد مزارع فتح آباد، افضل آباد جز قصبه جوشقان است . ( فرهنگ جغرافیایی ایران جلد 2)

راههای ارتباطی

جاده مشهد اردهال کاشان از فاصله سه کیلومتری روستا می گذرد و جاده خاکی شمال روستا به روستاهای مجاور مانند: که – برزآباد – سار – کله- ارمک می تواند ارتباط یابد و جاده ارتباطی روستا به شهر آسفالت می باشد .

جمعیت براساس سرشماری

1365-1370-1375-1383 جمعیت موجود براساس مرکز آمار ایران

وضعیت آبرسانی منطقه

11-1 4 حلقه چاه 10 قنات دائمی و یک چشمه تامین کننده آب کشاورزی می باشد .

11-2 دو حلقه چاه آب آشامیدنی که تامین کننده آب شرب اهالی می باشد و با لوله گذاری کامل در محله ها و انشعاب در منازل می باشد . و درحال حاضر بعلت کمبود آب پروژه انتقال آب نابر به جوشقان در حال اجرا میباشد.

وضعیت گاز رسانی

اولین منطقه گاز رسانی شده در سطح شهرستان کاشان می باشد که دارای 1000 اشتراک و انشعاب می باشد که تمام اهالی از این نعمت برخوردار می باشند

اجرای طرح بهسازی روستا

با اجرای طرح بهسازی و احداث خیابان اصلی و احداث جدید جهت تردد به طول 3 کیلومتر و عرض 12 الی 14 متر و ایجاد میدان و احداث شهرک در حاشیه روستا و رعایت گذربندی در محلات قدیمی مقدمات لازم جهت بسترسازی برابر معیارها و اصول شهری فراهم گردیده است و استقرار واحدهای ضروری اداری در منطقه خدمات اولیه مورد لزوم را در محل ارائه می دهد و منطقه را به عنوان سرویس دهنده روستاها و مزارع بالا دست خود درآورده است.

 

قابل ذکر است در عید سفر خوبی میشه .............................................حتما سربزنید!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! 

۹۴/۱۲/۰۷ موافقین ۱ مخالفین ۰
amir anari

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی